W okresie od 06.10. do 17.11.2018r. Fundacja zrealizowała cykl 10 warsztatów, podczas których przybliżyliśmy mieszkańcom gminy Węgliniec wybrane zagadnienia z historii Polski związane z drogą do odzyskania niepodległości w 1918 roku. Jako narzędzie edukacyjne postanowiliśmy wykorzystać gry planszowe. Pod hasłem „Wygrana i Niepodległa” – warsztaty gier planszowych nasz projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021 w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”.
Projekt objęty był również patronatem honorowym Instytutu Pamięci Narodowej.
Spotkania warsztatowe odbywały się w Domu Kultury w Ruszowie i prowadzone były przez troje instruktorów, którzy tłumaczyli zasady wszystkich gier, jednocześnie przekazując dodatkowe informacje odnoszące się do tła historycznego. Do dyspozycji uczestników warsztatów było około 30 różnorodnych tytułów gier, które odnosiły się do różnych momentów historii: np. gry „Na Grunwald” i „Magnaci” pozwoliły na przybliżenie szczegółów związanych z narodzinami Rzeczpospolitej Obojga Narodów i późniejszym jej upadkiem. Gry „Wiarusi”, „Przepustka”, „Na polach Flandrii” czy „Semper Fidelis” odnosiły się do walk żołnierzy polskich różnych formacji podczas pierwszej wojny światowej oraz okresu odzyskania przez Polskę niepodległości. Były także gry nawiązujące do wydarzeń z okresu II wojny światowej, w tym także epizodów związanych z historią lokalną. W ramach spotkania, które odbyło się 08.11. miała miejsce prelekcja wygłoszona przez Aleksandra Karcza – profesjonalnego grafika i ilustratora m.in. gier planszowych. Wykład dotyczył przede wszystkim historii powstania szaty graficznej gry „7 Dni Westerplatte” (z którą uczestnicy warsztatów zapoznali się podczas wcześniejszych spotkań) a także tajników pracy grafika. Dla wielu uczestników niespodzianką był fakt, iż nasz gość specjalny jest rodowitym Pieńszczaninem i właśnie tutaj żyje i tworzy dzieła, które trafiają do rąk graczy z całego świata.

Zwieńczeniem cyklu był Turniej rozegrany w sobotę 17.11., w którym ochotnicy zmierzyli się w trzech kategoriach wiekowych. Uczestnicy próbowali swoich sił siadając za sterami samolotów 7. Eskadry, 111 Eskadry pościgowej oraz Dywizjonu 303. Werbowali armię dla króla Jagiełły, przemierzali wraz z Misiem Wojtkiem szlak II korpusu. Rywalizowali o kolejny awans w armii II Rzeczypospolitej, a także starali się jak najszybciej dostarczyć rozkazy w powstańczej Warszawie. Najbardziej zacięta rywalizacja miała miejsce wśród najmłodszych i młodzieży; aby wyłonić zwycięzcę konieczne były aż cztery dogrywki! Podczas turnieju towarzyszyła nam także liczna publiczność, spośród której kilka osób w pewnym momencie postanowiło także spróbować swoich sił na planszy. Pełne zaangażowanie oraz wysiłek wszystkich zawodników zasługiwały na uznanie i nagrodzenie. Przez cały czas towarzyszyła nam sportowa atmosfera i zasady fair play, nic więc dziwnego, że wraz z rozstrzygnięciem turnieju, niedawni rywale chętnie pozowali do wspólnej fotografii!

Cieszymy się, że udało nam się pokazać, iż poznawanie historii Polski oprócz obowiązku może być także świetną zabawą. Zapraszamy do obejrzenia galerii z turnieju oraz warsztatów.

Dziękujemy naszym partnerom: Radzie Sołeckiej oraz Domowi Kultury w Ruszowie za nieocenioną pomoc w realizacji projektu.

Dziękujemy osobom i instytucjom, które wsparły nasz projekt: Panu Mariuszowi Wieczorkowi, Urzędowi Gminy i Miasta Węgliniec oraz Instytutowi Pamięci Narodowej.

 

Projekt dofinansowany był ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022 w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”